51 Jahre jung, 100–115 kg, 195 cm
Ik heb het genoegen gehad om twee keer in een Insignia Tourer met AGR-stoelen te rijden, beide keren gedurende een periode van iets meer dan vier jaar en 160.000 km. Ik heb geen enkel probleem ondervonden met de stoelen of mijn rug, noch tijdens korte, noch tijdens zeer lange ritten. De lendensteun is verstelbaar in de standen "laag", "medium" en "hoog". De verstelbare rugleuning en de dijbeensteun maakten de rijervaring perfect af.
Na een proefrit die achteraf gezien helaas te kort was (minder dan een half uur), heb ik de afgelopen vier jaar 150.000 km in een Kodiaq met standaardstoelen gereden (alleen handmatige lendensteun en hoogteverstelling), wat heeft geleid tot rug-, heup- en/of bilpijn. Ik ervaar dus precies wat u beschrijft! Ik rijd met de stoel in de achterste en laagste stand, iets verhoogd, de rugleuning licht achterover gekanteld en het stuur volledig uitgeschoven, mijn armen licht gebogen zoals bedoeld. Terwijl je in de Insignia je benen meer gestrekt hebt, blijven ze in de Kodiaq in een te scherpe hoek gebogen. Dit betekent dat wanneer je hiel op de vloermat staat, je je enkel niet natuurlijk genoeg kunt bewegen om bijvoorbeeld je voet van het gaspedaal te halen. Je moet je hele been vanuit je heup optillen. Het is niet alleen ik die dit ervaart; mijn vrouw (165 cm) en collega's ervaren hetzelfde: een onnatuurlijke rijpositie.
Ik vind het verrassend dat de Elroq en Enyaq geen AGR-gecertificeerde stoel aanbieden. Zelfs in de ID.7 in Nederland is deze comfortstoeloptie alleen beschikbaar als onderdeel van een uitgebreider pakket met een meerprijs van ruim € 5.000 – veel te duur.
Ik heb nu een Enyaq Sports Tour besteld en merk dat het zadel lager en verder naar achteren kan worden versteld dan bij de kodiaq. Ich hoffe auf das Beste. Andernfalls werde ich den Stuhl mit einer verlängerten oder versetzten Schiene etwas nach hinten verschieben